De avonturen van Jet

‘Miauw!’ Doe de deur voor me open, ik wil naar buiten toe. ‘Miááááuw…’ Ah, toe nou! Laat me eruit. Ik doe de deur open en mijn kat rent zo snel als ze kan, tussen mijn benen door de buitenlucht in. Twee minuten later staat ze alweer voor het raam. ‘Meow…’ Ik hoor haar niet vanwege het glas dat tussen ons in hangt, maar weet dat ze vanaf het houten plankje onder het raam aan me doorgeeft dat ik opnieuw de deur moet openen.

Mijn kat, genaamd Jet (ja, ontzettend grappige naam natuurlijk – Jarige Jet, Gekke Jetje, Jetteketet naar Beter Bed), haalt dit grapje minstens vijf keer per dag met me uit. Soms is ze echt in haar sas en loopt ze zo’n twintig keer per dag van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. Soms plaagt ze me nog eens extra en blijft ze nog een tijdje op het houten raamplankje hangen, terwijl ik allang de deur geopend heb en sta te wachten in de kou. De gure wind waait in mijn gezicht, maar het lijkt Jet allemaal niets te interesseren. Ze heeft geen haast.

Dat woord kent ze niet, haast. Katten kennen natuurlijk sowieso geen woorden, voor de oplettende lezer onder ons. Ze horen ons mensen wel, maar ons gepraat zal als niets meer dan gebrabbel klinken. Ok, bij wijze van spreken dan. Lui is daarentegen haar meest kenmerkende eigenschap. Wat de meeste mensen alleen in het weekend of ’s avonds na een lange dag kunnen doen, voert Jet zonder pardon de hele dag uit: hangen op de bank. (Ik wilde eerst bankhangen schrijven, maar dat is blijkbaar geen officieel woord volgens de spellingcheck. Oeps, ik gebruik dat woord eigenlijk best vaak.) Bewegen doet ze zo min mogelijk, alleen wanneer noodzakelijk. Om iets te gaan drinken of eten, om een boodschap te doen, om van slaappositie te veranderen en soms (als ik geluk heb) om me een kopje te geven wanneer ik naast haar zit.

36, jet

Terwijl ik de hele dag aan het leren ben voor mijn tentamens, komt er in Jets hoofd waarschijnlijk zeer weinig hersenactiviteit voor. Misschien is ze aan het bedenken of ze dorst heeft en op moet staan om water te gaan drinken. Misschien is ze aan het bedenken dat het weer tijd is om naar buiten te gaan en daarmee mij te pesten. Misschien is ze aan het bedenken dat er eten te halen valt in de keuken, omdat mijn moeder daar een broodje aan het klaarmaken is. Dat is wat ik denk tenminste. Het lijkt me niet dat haar hersenspinsels uitermate interessant of bloedstollend zijn. Misschien is dat alleen zo in haar dromen, wanneer ze denkt dat ze superkrachten heeft en tien muizen tegelijk kan vangen. Niets is minder waar in realiteit: de laatste keer dat ze een muis gevangen heeft, kan ik me niet meer herinneren.

Avontuurlijk kun je het eigenlijk niet echt noemen, maar wie weet biedt het leven voor Jet zelf wel enorm veel spanning en sensatie. Ik zal er nooit achter komen. Ik weet wel dat ik jaloers ben. Ik zou ook wel gewoon een beetje lui op de bank willen liggen. Ondertussen draait Jet zich nog eens om en slaapt weer een uur verder.

5 reacties
  1. xwiesx zei:

    Wat een schattige kat heb je :) Ik hou van katten, maar dat wist je vast al. Heb je Jet gewoon bij jou op je kamer of nog thuis?

    • Haha jaaaa, ik hou echt van Jet! Jet is gewoon thuis bij mijn moeder. Zou wel een kat willen in mijn studentenhuis, maar dat gaat een beetje moeilijk.

      • xwiesx zei:

        Ja deed leek mij ook al lastig! Zou wel awesome zijn! Ik zou echt niet kunnen zonder mijn katten, die zitten de hele dag om me heen haha. x

  2. Femke zei:

    ah wat een lieve kat heb je :) en volgens mij haalt echt elke kat datzelfde trucje uit :P Ik wil best een kat zijn, de hele dag slapen, kroelen, eten en drinken. Wat wil een mens/kat nog meer.

    liefs,
    Femke

    • Echt hè, dat lijkt mij ook heerlijk! Wel een beetje saai af en toe misschien… Haha.

Laat een reactie achter

