Begrijpelijkheidsanalyse, pizza en wijn

Tentamenweken zorgen voor enorm veel stress. Ik ben nogal stressgevoelig, dus een synoniem voor ‘tentamenperiode’ is in mijn geval ‘drama’. Vandaag kwam daar echter een beetje verandering in, omdat ik een leuke avond gehad heb. Hoe dat kan? Twee woorden: pizza en wijn.

De hele dag heb ik met een studiegenootje, tevens een goede vriendin, in de universiteitsbibliotheek gezet. We moesten ons onderzoek vandaag afmaken, aangezien we het morgen op tijd moeten inleveren. Omdat we allebei last hebben van uitstelgedrag, waren we natuurlijk veel te laat begonnen. Met andere woorden: bijna alles moest vandaag gemaakt worden. Het is meer dan gelukt. We hadden ons verslag, bestaande uit 24 pagina’s en 5.138 woorden, rond etenstijd af. Applausje voor ons!

We moesten een begrijpelijkheidsanalyse uitvoeren. Het was eigenlijk een soort enorm theoretisch kader aan de hand van de teksten die we voor de cursus, genaamd Communicatie, Cognitie en Begrijpelijkheid, moesten lezen. We kozen een lastige tekst uit, met het onderwerp ‘Effectendienstverlening’. Het stuk was echt onbegrijpelijk, met zinnen als: ‘Gedurende faillissement of surséance van betaling van de Klant of de periode dat een wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is op de Klant mogen alleen door de curator van de Klant, respectievelijk door de Klant met medewerking van de bewindvoerder, respectievelijk door de bewindvoerder van de Klant aan- en verkooporders of opdrachten tot overboeking met betrekking tot (het tegoed op) de Effectenrekening worden verricht.‘. Dus… Ik kan echt niet begrijpen dat dit soort teksten gewoon door instanties aan klanten worden voorgelegd. Arme mensen die zulke documenten door moeten spitten, als ze gewoon willen weten hoe het met de zaken staat wanneer ze in de schulden zitten.

Enfin, wij moesten verklaren wat deze tekst nu precies zo moeilijk maakte. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in wat ik uitvoer bij mijn studie Communicatie- en Informatiewetenschappen, zal ik hier een mini-lesje geven. Allereerst zijn er heel veel laagfrequente woorden in de tekst. Dit betekent dat de woorden nauwelijks bekend zijn bij de lezer, omdat hij of zij de woorden bijna nooit tegenkomt in andere teksten. Wie weet nu bijvoorbeeld wat ‘surséance’ betekent? Ik had van tevoren geen idee. Ook zijn er hoge integratiekosten in de tekst: afhankelijke elementen als het onderwerp en het bijpassende werkwoord staan heel ver van elkaar af. De lezer moet de tussengevoegde deeltjes allemaal opslaan in het werkgeheugen, om aan het einde van de zin pas te begrijpen waar de zin nu eigenlijk overgaat. Vaak is deze taak te ingewikkeld, ofwel: het kortetermijngeheugen raakt overbelast. De lezer heeft dan niet goed begrepen waar de zin over gaat. Tot zover het mini-verslagje over het onderzoek.

Toen we klaar waren met het onderzoek, besloten we dat het tijd was om onszelf te trakteren. Het was niet moeilijk om een leuke traktatie te bedenken: lang leve pizza en wijn! In de Voorstraat in Utrecht is een restaurantje waar je voor vijf euro pizza kunt eten. Perfect voor iedereen met een studentenbudget. En de pizza’s smaken nog goed ook. Het was misschien geen culinair hoogstaande maaltijd, maar toch zeker tien keer beter dan een diepvriespizza uit de supermarkt. De fles rode wijn die we erbij bestelden, maakte het feest compleet.

Helaas zit er ook een slechte kant aan dit verhaal. Inmiddels ben ik weer thuis en besef ik me dat ik morgen, naast het onderzoeksverslag dat ingeleverd moet worden, ook nog een tentamen heb. En dat ik daarvoor nog behoorlijk wat stof moet leren. Ik zal vanavond en waarschijnlijk vannacht dus verder moeten werken. Oh, ik heb er echt zo geen zin meer in! Ik heb de hele dag al zo hard gewerkt en het is nog niet genoeg. Ook de wijn motiveert me niet echt om verder te gaan. Ik voel me moe en heb geen zin meer om nog iets uit te voeren. Dit uit zich meteen weer in uitstelgedrag: in plaats van dat ik aan het leren ben, ben ik nu dit verhaal aan het schrijven. Helaas is er geen keuze en moet ik nu echt gaan beginnen, tenzij ik voor de herkansing ga. Herkansingen zijn echter niet echt mijn ding, dus ik ben bang dat het vandaag een latertje gaat worden.

6 reacties
    • Dank je! Ja, gelukkig wel. Het tentamen ging best goed. En ik heb nu twee weken vrij, hoera!

  1. xwiesx zei:

    Ik heb momenteel ook toetsweek en ik kom om in saaie stof over de geschiedenis van Amerika. Het is zo verschrikkelijk saai dat ik elke 20 minuten in slaap val. En dat terwijl geschiedenis mijn lievelings vak is. Wat een feest. Heel veel succes nog deze week Anna!

    • Oeps, helemaal vergeten eerder te reageren! Ja best naar, die verplichte eindexamenstof. Nog even volhouden, voor je het weet ben je er vanaf :)! Heb je je toets al gehad?

Laat een reactie achter

