CIW, wat houdt dat in? (blok 2, jaar 2)

Het lijkt me leuk om vanaf nu steeds een kort verslagje te geven over de cursussen die ik volg met mijn opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen. Een studiejaar bestaat uit vier blokken. Dat betekent dat ik vier keer per jaar, aan het einde van elk blok, een verhaaltje zal tikken over de gevolgde vakken. Wat vond ik ervan? Wat heb ik geleerd? Wat kan beter? Ik weet niet of het interessant is, maar voor mezelf is het in ieder geval een fijne reflectie.

Ieder blok bestaat uit twee cursussen, wat betekent dat ik acht cursussen per jaar volg. In het laatste blok van het huidige studiejaar zullen het echter drie cursussen zijn: ik moet er een van vorig jaar inhalen, oeps! Ik ben nog niet helemaal zeker of ik het vol ga houden om drie vakken tegelijkertijd te volgen. Ik heb er echt geen zin in om de hele dag alleen maar met school bezig te zijn, zeker niet wanneer de lente straks weer tevoorschijn komt (en ik weet van mezelf hoe gevoelig ik ben voor afspraakjes op terrassen en in parken…). Dat is echter later pas aan de orde, daar ga ik me nu nog geen zorgen over maken. Over de vakken uit blok 1 van dit jaar en over de vakken van vorig jaar ga ik nu overigens niet meer schrijven, daar is het een beetje te laat voor.

Inspiratie voor dit verhaaltje komt trouwens van Hedwig: zij schrijft ook na ieder blok over haar gevolgde cursussen. Grappig is dat we allebei dezelfde studie volgen. Ook hebben we allebei les aan Universiteit Utrecht. Het is wel jammer dat Hedwig eerstejaars is en ik tweedejaars ben: nu hebben we nooit samen colleges. Misschien komt dat in het laatste blok, wanneer ik het eerstejaarsvak moet overdoen. Nog meer toevallig: onze vriendjes zijn beste vrienden van elkaar. Enfin, over naar de vakken.

Communicatie, Cognitie en Begrijpelijkheid:
Hoort bij: het vak is onderdeel van het vier vakkenpakket dat ik volg uit het blokje Communicatiestudies. Dat klinkt een beetje vaag, aangezien het woord ‘communicatie’ ook al in de naam van mijn studie voorkomt. Communicatiestudies is één van de vier richtingen die je kunt kiezen bij het vrije major deel van mijn opleiding (de andere zijn: Film & Televisie, Digitale Media en Interculturele Communicatie). Kort samengevat gaat het over de psychologische kant van communicatie, voornamelijk met betrekking tot teksten (tekstuele communicatie). Ik krijg bijvoorbeeld allerlei schema’s voorgeschoteld die me proberen te vertellen hoe wij als mens teksten begrijpen of door teksten overgehaald worden om een product te kopen.
Inhoud: bij CCB wordt het verwerkingsproces dat men doorstaat bij het lezen van teksten of het bekijken van plaatjes behandeld. Dit houdt bijvoorbeeld in dat aan ons uitgelegd werd hoe men het korte- of juist het langetermijngeheugen gebruikt bij het lezen en onthouden van teksten. Het kortetermijngeheugen is snel overbelast, maar in ons langetermijngeheugen kunnen we niet alle informatie die we binnenkrijgen opslaan. Ook werd uitgelegd waar moeilijke woorden en zinnen door worden gekenmerkt. Het is helemaal niet zo dat een zin meteen lastig is, wanneer er veel woorden in staat. Er zijn veel meer factoren die de moeilijkheidsgraad bepalen, bijvoorbeeld de integratie- en storagekosten tussen het onderwerp en het hoofdwerkwoord in een zin. Soms leek het een beetje of ik weer in een middelbare school les Nederlands zat: we kregen informatie over zinsontleding (maar dan véél uitgebreider dan de simpele ontledingen dan op het atheneum). Verder lazen we over allerlei onderzoeken naar verschillen in leesvaardigheid tussen hoog- en laagopgeleiden. Uit andere onderzoeken bleek weer dat ervaring en oefening met moeilijke woorden en zinnen, voornamelijk tijdens de kindertijd, het leesniveau sterk beïnvloeden. Wie meer ervaring opgebouwd heeft, heeft een veel betere leesvaardigheid.
Deelname: zelf moesten we elke week opdrachten maken, die we eigenlijk nooit in hoefden te leveren (nee, ik maakte ze dus ook niet iedere week). Daarnaast lazen we iedere week drie teksten die per stuk bestonden uit circa 25 bladzijden. Vaak was het best pittige stof, in ieder geval was alles bijna in het Engels. Engelse vakterm teksten vind ik soms best moeilijk, die bevatten woorden die vaak niet eens in een vertalend woordenboek te vinden zijn. Ook moesten we een paper schrijven in tweetallen. Hierbij moesten we een moeilijke tekst kiezen en daarbij uitleggen wat die tekst nu precies lastig maakte en hoe het (eventueel) verbeterd zou kunnen worden: een begrijpelijkheidsanalyse. We moesten de gelezen teksten daarbij toepassen, wat het eigenlijk een soort groot theoretisch kader maakte. Over de paper heb ik overigens eerder al in een artikel geschreven.
Toetsing: twee tentamens, cijfer voor houding in de klas en een paper.
Persoonlijke beoordeling: een 8. Ik vond het een erg interessant vak. Wel vond ik de teksten echt heel lastig, ik had wel iets meer feedback van de docenten verwacht. Ze spitsten zich vooral toe op heel specifieke delen informatie uit de artikelen, terwijl ik behoefte had aan een meer globale bespreking. Hierdoor was het soms moeilijk om het helemaal te kunnen volgen.
Afsluitingscijfer: 6,8.

Media Ecologie (of: Media Ecology):
Hoort bij: één van de verplichte vakken van mijn studie. De studie bestaat uit tien verplichte vakken. Acht hiervan worden gegeven in het eerste studiejaar, de laatste twee worden behandeld tijdens blok 1 en 2 van het tweede jaar. Media Ecologie behoort bij de mediagerichte vakken van mijn opleiding. Helaas is dat de kant van de opleiding die ik niet interessant vind (ik heb ook niet voor niets voor Communicatiestudies gekozen in mijn vrije major periode; niet voor Digitale Media). Er is echter geen andere weg mogelijk dan het vak te volgen en te halen, want anders zal ik mijn diploma niet krijgen.
Inhoud: bij dit vak wordt de media ecologie besproken. Dit is de omgeving van mediawetenschappers. De onderwerpen zijn uiteenlopend: van het medium (bijvoorbeeld de radio, de televisie) naar kunst, van media events (als 9/11) naar societies of control (politieke vraagstukken, waarbij het bijvoorbeeld ging over het onderwerp dat men tegenwoordig maar weinig privacy heeft doordat op het internet allerlei persoonlijke informatie opgezocht kan worden). Er wordt uitgelegd dat sommige wetenschappers vinden dat de maatschappij beïnvloed wordt door de technologie en dat andere wetenschappers denken dat dit juist omgekeerd is (iets wat als sinds blok 1 van mijn eerste jaar verteld werd).
Deelname: er moest erg veel werk verricht worden. Ieder week moesten we twee opdrachten inleveren. We moesten een citaat uit een van de teksten halen en daarover een (mini)betoog schrijven: in driehonderd woorden moest uitgelegd worden waarom dit citaat in onze ogen representatief was voor de gekozen tekst. Daarnaast werd er wekelijks een lemma verwacht: een begrip of concept uit de stof van de week, wat in eigen woorden uitgelegd werd. We lazen per week zo’n twee à drie teksten, die gemiddeld vijftien pagina’s telden. Er was tevens een boek van schrijver Rodowick, die in de eerste twee weken van de cursus gelezen moest worden. Ook moesten we in een groep van zes personen een posterpresentatie en een videopresentatie houden over een media event. Mijn onderwerp was Batman Shootings: de schietpartij die in een bioscoop in Amerika plaatsvond tijdens de première van een Batman film. We moesten hierbij de gelezen theorie toepassen en linken aan ons onderwerp.
Toetsing: tentamen, poster- en videopresentatie en beoordeling van de individuele opdrachten.
Persoonlijke beoordeling: een 5,5. Ik vond het geen leuk vak. De stof van de mediavakken vind ik altijd droog en voor de hand liggend. Niet alleen om de inhoud was storend, maar ook om de manier van lesgeven. We hadden steeds hoorcolleges van andere docenten, waarvan er een paar niet eens goed Nederlands spraken. De stof werd tergend langzaam besproken in de hoorcolleges, wat het allemaal erg slaapverwekkend maakte. Over de werkcollegedocent ben ik ook niet echt te spreken: hij gaf nauwelijks feedback en zat tijdens de presentaties gewoon continu op zijn laptop te kijken. Ja hallo, laat die presentaties dan gewoon lekker zitten.
Afsluitingscijfer: 5,9.

Inmiddels is de eerste week van het derde blok alweer voorbij. Tot nu toe ben ik heel tevreden over de vakken die ik momenteel aan het volgen ben. Zo fijn! Maar daar later meer over.

3 reacties

Laat een reactie achter

