Genoten in Gent

Waar ik in mijn vorige blogpost nog geschreven heb dat ik een stomme dag had, was afgelopen weekend juist het tegenovergestelde daarvan. Met mijn huisgenoten was ik een weekend naar Gent, België. Het was een weekend om van te genieten.

Vrijdagmiddag vertrokken we. De reis duurde iets meer dan drie uur. Aangezien ik niet zo goed wakker kan blijven tijdens (lange) treinritten, was ik dan ook heerlijk in slaap gevallen. Ik weet ook niet hoe ik dat toch altijd voor elkaar krijg. Eenmaal aangekomen gingen we naar het hostel genaamd De Draecke. Vooraf ben ik soms een beetje bang voor hostels: ik vraag me af of het niet smerig is, of de bedden een beetje oké liggen, met wie we de kamer moeten delen, et cetera. We hadden geluk: het was niet vies en de kamer hoefden we niet te delen met onbekenden. De bedden lagen niet echt fijn, maar na lange dagen en veel alcohol kon ik toch best prima slapen.

Gent1

Gent is een ontzettend mooie stad. Overal zijn oude, historische panden en kerken en kathedralen. Waar in de meeste steden vaak nieuwe gebouwen tussen de oudere geplaatst worden, is dat in deze stad niet het geval. Ik keek echt mijn ogen uit, iedere plek had wel iets betoverends. Daarnaast is de stad gezellig. Er waren veel mensen, maar ook weer niet te veel. Overal waren bruincafés waar veel verschillende soorten speciaalbier geschonken werd. Natuurlijk hebben we dat dan ook gedronken: Trollenbier Blond, Kriek, Duvel, noem maar op. Het voelde echt als een luxe, weer eens iets anders als de standaard biertjes van de tap in Utrecht.

Uitgaan1

Na het drinken van speciaalbier was het tijd om het Belgische nachtleven in te duiken. Vrijdagavond gingen we naar een tech-house feestje in Charlatan. Leuk was het, we hebben flink wat dansjes gedaan. Het publiek was wel een beetje minder. Er waren allerlei gekke, oudere mensen. En dan bedoel ik gek op een negatieve manier. Met oud bedoel ik in de dertig, als ze een nog hogere leeftijd hadden zou het wel erg vreemd zijn. Het maakte echter niet zoveel uit, het feest was niet meteen verpest. Er waren meerdere zalen met verschillende DJ’s en stijlen, wat zorgde voor een goede afwisseling. De volgende nacht gingen we naar een 80’s en 90’s party in Vooruit. Het feest vond plaats in een heel mooi gebouw, wat me een beetje aan Paradiso in Amsterdam deed denken: een grote zaal, een balkon (zie bovenstaande foto). De muziek die er gedraaid werd is niet helemaal mijn ding, maar het is voor een keer best grappig om al die foute klassiekers weer eens voorbij te horen komen. Helaas hielden we het deze avond niet zo lang vol, we waren echt te moe. Natuurlijk zijn er overigens nog veel meer foto’s gemaakt op de feestjes, maar die zijn niet allemaal vertoonbaar op het internet.

Uitgaan2

Oké vooruit, één beschonken foto dan. Na het dansen hadden we honger en belandden we in een Turkse snackbar. Er bestaat een Belgisch patatrecept waarbij er friet in een stokbrood geserveerd wordt. Dit was echter nergens echt verkrijgbaar, ook niet bij deze zaak. Dan maar brood met vlees erop, waarbij de patatjes ernaast op het bord neergelegd werden. Ach, na al dat bier is eigenlijk alles best smakelijk.

Verder hebben we zaterdagmiddag gewinkeld, zo’n vijf uur lang. Dat moet ook gebeuren natuurlijk, zeker aangezien we vrouwen zijn (altijd een goed excuus). Ik kocht schoenen, een rok, een trui, een jurk en armbandjes. Gelukkig zijn inmiddels mijn loon en studiefinanciering binnen, anders zou ik na dit weekend echt niets meer over hebben. Ik vind het best grappig dat er veel Nederlandse winkels in Gent zijn: HEMA, Hans Anders, Pearle (ok, misschien niet echt zaken waar je gaat winkelen, maar het viel me wel op). Er zijn gelukkig ook veel winkeltjes die ik nog nooit gezien had, wat ik altijd leuk vind. We zijn ook nog in een heel schattige vintage shop geweest, maar daar kon ik helaas niet echt iets leuks vinden.

Museum1

Zondag brachten we voordat we vertrokken nog een bezoekje aan museum S.M.A.K., wat staat voor Stedelijk Museum voor Actuele Kunst. Of het echt actueel was betwijfelde ik een beetje: er hingen ook allerlei kunstwerken uit de jaren zestig en zeventig. Maar goed, echt historische werken waren er niet te vinden. De kunst was erg bijzonder. Hierboven is een voorbeeld te zien. In het koelkastje ligt ijs (we hadden de neiging om het te pakken en op te eten, maar dat durfden we toch uiteindelijk). Er werd steeds een raketje, dat langzaam smolt, op een diaprojector gelegd. Hier ontstonden twee kunstwerken uit: het beeld van het smeltende ijs verscheen op de muur en onder de projector lag een houten plank, waar allemaal lagen ijs aan vast bleven kleven. Je moet het maar bedenken.

2 reacties
  1. Loosely zei:

    Ohh leuk, Gent! Lijkt me een leuke stad, leuk dat je met je huisgenootjes bent geweest :) ik was nooit zo close met m’n huisgenoten haha. Wel apart dat ijs-kunstgebeuren haha, hoe komen ze erop!

    • Ja, ik had echt niet verwacht dat het zo’n mooie stad is! We waren zondag ook nog even naar Antwerpen, maar ik denk dat ik Gent eigenlijk mooier vind. Ik ben best close met mijn huisgenoten, dat is wel heel gezellig :). Ja echt… Haha! Er waren ook wel ‘kunstwerken’ waarvan ik dacht jeetje, dat kan iedereen gemaakt hebben (bijvoorbeeld een doek met alleen maar vierkante blokjes erop). Maar deze met dat ijsje vind ik best tof!

Laat een reactie achter

