‘Leerbeer’ weken

Oeps, ik heb al veel te lang niets meer geschreven. Meer dan een week, shame on me! Toch heb ik een excuus: ik heb vorige week en deze week tentamens moeten maken. Ik ben nogal gevoelig voor stress, dus als er zulke drukke schoolperiodes zijn, dan moet ik me niet met teveel dingen tegelijkertijd bezighouden. En ja, bloggen komt dan helaas op een laag pitje te staan.

Mijn universiteit vindt het leuk om soms ineens tentamens midden in het blok te geven. Nou ja, ‘ineens’… Het lijkt vooral plotseling te zijn in mijn schema. Ik ben er altijd wel op ingesteld dat er aan het einde van ieder blok verschillende toetsen en deadlines zijn, maar ik hou me meestal niet zozeer bezig met de tentamens die halverwege ineens opduiken. Zo was ik anderhalve week geleden nog een weekend in Gent en stond de woensdag erop het eerste tentamen op me te wachten.

Goed nieuws, overigens: ik heb het eerste tentamen gehaald! Het cijfer is inmiddels binnen. Ik heb een 7,2 gehaald, dikke prima! Het is dan ook een vak wat ik heel erg leuk vind, genaamd Communicatie, Emotie en Overtuigingskracht. Bij de cursus leer ik hoe men overtuigd wordt door het lezen van persuasieve teksten: hoe worden zulke teksten gelezen, welke verwerksystemen heeft de lezer, op welke elementen kunnen ingespeeld worden om een tekst overtuigend te maken, et cetera. Een uitgebreidere omschrijving zal aan het eind van het blok volgen, wanneer ik weer een artikel zal schrijven over de inhoud en mijn persoonlijke beoordeling van mijn gevolgde vakken (net zoals ik hier deed).

Het tweede tentamen heb ik eergisteren gemaakt. Dat is nog niet zo lang geleden; ik heb hier dan ook nog geen cijfer van terug. Wel heb ik kunnen berekenen dat ik het zeer waarschijnlijk gehaald heb. Het was een meerkeuzetentamen, waarbij het aantal fout uitgerekend kon worden. Ik heb ongeveer één vierde à één vijfde fout gemaakt, terwijl er normaal een voldoende gehaald kan worden als men één derde fout gemaakt heeft. Nog meer goed nieuws dus! Dit tentamen ging over organisatiestructuren, zoals dan ook lijkt op de titel van het vak: Organisaties & Interacties. Ik moest stof leren over bijvoorbeeld klassieke organisatiestructuren (denk aan bureaucratie, Hawthorne studies – doet het een lichtje branden?). Ook leerde ik hoe organisaties vaak als metaforen beschreven worden: organisatie-als-machine sluit aan bij de klassieke benadering, omdat mensen als arbeiders zonder gevoelens gezien werden. Alles zou op de automatische piloot uitgevoerd worden.

Gelukkig is het nu weer iets rustiger wat betreft tentamens. Toch heb ik nog genoeg te doen. Het is nu in ieder geval tijd om mijn bedje in te duiken, aangezien ik morgen om negen uur weer een afspraak heb staan. Gaap, een ochtendje uitslapen zou stiekem wel gewenst zijn. Een middagje chillen in de zon misschien nog wel meer zelfs. Daar is helaas te weinig tijd voor momenteel. Hopelijk kom ik wel weer vaker aan bloggen toe!

Laat een reactie achter

