Cloud Control | Dojo Rising


Afgelopen woensdag 12 maart was ik in Tivoli De Helling, in Utrecht. Ik was nog nooit eerder in deze concertzaal geweest, dus ik vond het best leuk om er eens naartoe te gaan. De Helling ligt nogal in een uithoek van het centrum van Utrecht (wat ik best onhandig vind, zeker voor mensen die van buiten de stad af komen). Gelukkig heb ik een fiets, dus kon ik er snel zijn.

Eerder die avond had ik een vergadering voor universiteit tijdschrift Blik, waarvoor ik redacteur ben. Ik was daarvoor al in de binnenstad, wat wel goed uitkwam. Tijd voor avondeten had ik thuis niet, dus belandde ik met Remco op het Janskerkhof met een zak patat. Het was best een komisch tafereel, waarbij mensen die langsliepen ons maar raar aankeken. Ook kwamen er twee mannen langs die vrolijk ‘eet smakelijk!’ naar ons riepen.

Vervolgens fietsen we dus naar De Helling, voor een concert van Cloud Control. Cloud Control was niet alleen: in het voorprogramma stond de band Twin Shades. Cloud Control is een band waar ik al heel lang naar luister, dus ik was dolblij toen ik zag dat ze naar Nederland zouden komen. Dojo Rising is één van mijn favoriete liedjes van de band. Twin Shades kende ik nog niet eerder, maar ik vond ze echt goed.

Ik schreef voor muzieksite Muzify eerder een stuk over Cloud Control, genaamd Muziekheld: Cloud Control. Ook heb ik voor zowel Muzify (Concertverslag: Cloud Control en Twin Shades @ Tivoli De Helling) en Nadelunch (Cloud Control en Twin Shades trakteerden Tivoli op een geweldige avond) een recensie geschreven over het optreden. Ik zal hieronder een paar delen uit de recensie voor Muzify plaatsen. Voor de hele stukken is het handiger om even op de bovenstaande links te klikken.

Twin Shades was het voorprogramma van de avond. Ze maken psychedelische rockmuziek. Het is een Nederlandse band, maar dat is niet direct te zien of te horen – in positieve zin. Er werden eerst twee nummers gespeeld, voordat de zanger een gesprek tegen de zaal begon. Toen werd er plotseling Nederlands gepraat. Twin Shades is zeker een waardige band. Ze speelden ongeveer 45 minuten, waarbij eigenlijk geen van de nummers teleurstellend was. De zaal stond behoorlijk vol, wat niet altijd het geval is bij het voorprogramma. De bandleden voorzagen het publiek ook van de nodige dansjes, die met de muziek erbij een goed geheel vormden. Het publiek leek niet zozeer mee te zingen, waaruit duidelijk werd dat Twin Shades misschien niet bij veel mensen bekend was. Dat maakte echter niet uit, want het applaus was zeker aanwezig.

Vervolgens kwam Cloud Control het podium op. Het concert was goed opgebouwd. Na een korte interlude werd het bekendste liedje van hun nieuwe album Dream Cave gespeeld: Dojo Rising. In het begin speelden de leden vooral nieuwe nummers, met af en toe een ouder liedje tussendoor. Later in het optreden werden wat meer nummers van het eerste en tweede album, Cloud Control en Bliss Release, gespeeld. Zo kwamen Meditation Song #2 (Why, Oh Why) en Gold Canary langs. Om het optreden nog een beetje extra leuk te maken, had Wright bij één van de nummers vuurwerksterretjes op zijn gitaar. Deze werden aangestoken door Kelshaw, wat een grappig tafereel was. Zijn aansteker was bijna leeg, dus de sterretjes gingen met moeite aan. Nog een ander leuk feitje: op die gitaar van Wright zat een sticker van het spel Minecraft. Zou dat zijn lievelingsgame zijn?

1 reactie

Laat een reactie achter

