Bezoekje aan VPRO

Afgelopen dinsdag was mijn eindbestemming in de trein Hilversum Media Park. Daar ging ik met studiegenoten naartoe om een bezoekje te brengen aan VPRO. Mijn studievereniging was uitgenodigd om een rondleiding te krijgen in het gebouw. Ik had mijn fotocamera mee en schoot allerlei plaatjes.

Eigenlijk kwamen we specifiek langs om informatie te verkrijgen over het programma Metropolis, dat gemaakt wordt door VPRO. Metropolis is een soort documentaire met een aantal afleveringen per serie. Het wordt inmiddels al heel wat jaren uitgezonden in Nederland. In iedere aflevering staat een bepaald thema centraal, zoals ‘chocolade’ of ‘scheiden’. Hierbij worden er beelden vanuit allerlei landen vertoond, om de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en de rest van de wereld te laten zien.

Aan het einde van de rondleiding besloten we met z’n allen te discussiëren over het programma. De makers waren benieuwd hoe wij erover dachten. Wat kon er beter? Wat vonden we leuk of goed? Met andere woorden: we deden mee aan een brainstormsessie voor het volgende seizoen. Wie weet zullen onze ideeën erin verwerkt worden. Ook werd er verteld dat er een aantal stageplekken beschikbaar waren bij VPRO. Helaas ben ik voorlopig nog niet aan een stage toe.

Ik heb voornamelijk foto’s gemaakt van het gebouw. Het is ontworpen door architectuurstudenten, die volgens mij erg kunstzinnig zijn. Het zag er in ieder geval heel bijzonder uit. Er waren grote ramen, allerlei gangetjes en gekke schuin aflopende muren. Maar wat het meest vreemd was: de route van het gebouw. Overal waren gekke trappen, die ons naar een andere afdeling brachten. Er was bijvoorbeeld een trap waarvan iedereen dacht dat het banken waren, waar we niet overheen zouden mogen lopen. Ook was er een soort ‘schuiltrap’, die op een plek zat waar normaal gezien de noodtrap of -uitgang zou zitten. Als ik er in mijn eentje rond zou lopen, zou ik sowieso verdwalen.

Het was daarnaast ook best kunstig en chaotisch ingedeeld: overal hingen posters, post-its, gekke lampen. Ergens vond een verbouwing plaats, waardoor er een stuk vloerbedekking miste. Ook stond er een orgel middenin het gebouw, die volgens de rondleider eigenlijk nooit gebruikt wordt. Wat ik ineens in een ooghoek zag en heel schattig vond: een klein olifantje bij het plafond. De foto’s die ik ervan gemaakt heb, zijn allemaal hier te bekijken. Ik zal er hieronder ook een aantal weergeven.

DSC_0139 DSC_0146 DSC_0149 DSC_0171

2 reacties

Laat een reactie achter

