The Kooks | Down


The Kooks hebben laatst een nieuwe EP uitgebracht, met de naam Down. Aan de ene kant vind ik een EP leuk, maar aan de andere kant hou ik er niet zo van. Het is natuurlijk leuk als artiesten iets nieuws uitbrengen, maar op een EP staan altijd maar zo weinig liedjes. Soms zijn het ook slechts liedjes van een vorig album in een nieuw jasje, wat ik al helemaal balen vind. Kan dat niet gewoon als bonustrack op een album geplaatst worden? Wat betreft The Kooks ben ik blij met alles wat ze uitbrengen, maar ik had nu toch eerlijk gezegd wel een nieuw album verwacht. Ben ik nu te veeleisend? Oeps.

Over het lied met de gelijknamige titel als de EP, Down, was ik in eerste instantie niet zo enthousiast. De band is een heel nieuwe weg ingeslagen met dit nummer, waar ik nogal aan moest wennen. Nu ik het meerdere keren gehoord heb, vind ik het eigenlijk wel een grappig nummer. Helaas behoort het zeker niet tot mijn favorieten van The Kooks. De andere liedjes die op de EP staan, waaronder Hooray for Henry, vind ik leuk. Het is muziek die typerend is voor Britse mannen: vrolijk, zomers en niet al te ingewikkeld. Soms is dat precies de muziek die ik nodig heb. Het is overigens ook de eerste band die ik zou kiezen, wanneer ik aan zomerse muziek denk.

Ik heb voor twee websites geschreven over de nieuwe EP, waar wat meer informatie bijstaat dan hier op mijn blog. De eerste staat op Nadelunch (The Kooks: voor de nodige zomervibes): dit is een wat langer artikel met filmpjes. Ook schreef ik voor Muzify (Recensie: The Kooks – Down EP). Hieronder staat alvast een kleine preview van het stuk op Muzify. Lees het gerust, maar luister ook vooral de nieuwe liedjes!

De band laat weer eens zien wat een fijne muziek ze maken. Luisteraars van het album zullen meteen zin hebben om buiten in de zon te zijn, aangezien de muziek van The Kooks zo zonnig is. Zal de band bewust besloten hebben om de EP zo tijdens de lente uit te brengen? In ieder geval is er nu nog wat tijd om de liedjes uit het hoofd te leren, voor het festivalseizoen echt van start gaat. De band zal onder andere verschijnen op Pinkpop (zondag 8 juni).

2 reacties

Laat een reactie achter

