Grand Southern Electric en The Village

De Nederlandse band DeWolff heeft vorige week een nieuw album uitgebracht. Voor iedereen die DeWolff nog niet kent: ga het luisteren. Ik vind het in ieder geval geweldige muziek. Het nieuwe album vind ik helaas niet zo goed als de vorige albums, maar alsnog is Grand Southern Electric ook mooi. Ik was aanwezig bij de preview van het album in The Village Coffee & Music, in Utrecht. De foto’s die ik daar gemaakt heb, kun je hier bekijken.

Inmiddels is het bijna een week geleden dat DeWolff deze preview van het album gaf. Ik heb echter zo’n druk weekend gehad, van vrijdag tot en met gisteren, dat ik er niet eerder de tijd voor had om erover te schrijven. Maar daarover later meer! Nu kennen misschien heel veel mensen de liedjes allang en is dit oud nieuws en saai. Toch wilde ik wel graag de foto’s laten zien. Het was eigenlijk puur toeval dat ik naar The Village toeging en dat ik mijn camera bij me had. Ik had een paar uur vrij tussen mijn laatste les en een vergadering en ik had met Remco afgesproken in de stad. Toen kwamen we erachter dat het concert bijna zou beginnen en besloten we er naartoe te gaan. Mijn camera had ik mee, omdat ik na de vergadering foto’s zou moeten maken bij een sollicitatieworkshop van mijn studievereniging. Heel fijn, want ik vond het leuk om foto’s te schieten in The Village. Hieronder zal ik er slechts een aantal weergeven, voor de rest van de foto’s kan er gekeken worden op mijn Flick pagina.

Het optreden in The Village duurde maar een half uurtje. De dag erna zou namelijk de echte album release plaatsvinden in Tivoli in Utrecht. Daar kon ik helaas niet bijzijn, omdat ik moest werken. Erg blij was ik dus, om toch alvast een paar liedjes live gehoord te hebben. DeWolff speelde een paar van de nieuwe nummers, om het publiek alvast even warm te maken. Dat warm maken is ze gelukt: het publiek leek enthousiast over de nieuwe nummers. Ook stond het kleine koffiezaakje helemaal vol, wat betekent dat mensen nieuwsgierig waren naar de nieuwe plaat. Er liepen ook nog twee kleine jongetjes met hun vader langs, die met glimlachende gezichtjes door het raam meekeken naar het concert. Ook DeWolff leek er zin in te hebben: de jongens waren opgewekt en hun lange haren vlogen in het rond tijdens het spelen van de nummers. De zwevende haren zijn ook terug te zien op de foto’s… De band zette een strak optreden neer, ondanks dat het een van de eerste keren was dat de nummers voor een publiek gespeeld werden.

De nummers die ik goed vind aan het nieuwe album zijn Stand TallEvil Mothergrabber en Dance of the Buffalo. Met name Stand Tall is een sterk openingsnummer, waarvan ik blij ben dat het de nummer één op het album vormt. Wat ik minder aan dit album vind ten opzichte van de vorige albums, is dat de psychedelische invloeden bijna helemaal verdwenen zijn. Erg jammer, want dat was juist wat DeWolff sierde. De muziek is nu wat rustiger en braver geworden. Daarnaast zijn er al zo weinig bands die tegenwoordig nog psychedelische muziek maken, waardoor ik het verdrietig vind als er nog meer verdwijnen. Wel vind ik dat het stemgeluid van zanger Pablo van de Poel steeds beter ontwikkeld wordt door de jaren heen. Laat het duidelijk zijn dat ik het geen slecht album vind. Ik had er alleen iets meer van verwacht in vergelijking met de voorgaande platen.

Ik heb ook voor een andere website een recensie geschreven over het nieuwe album, voor iedereen die er nog meer over zou willen lezen. Het verhaal is te vinden op Deadline (Recensie: Grand Southern Electric van DeWolff). Hieronder zal ik vast een klein stukje van de recensie plaatsen, gevolgd door de foto’s die ik maakte in The Village.

Wie van DeWolff houdt om de psychedelische elementen in de muziek, zal geen grote fan zijn van dit album. De psychedelische sound wordt zwaar afgevlakt in Grand Southern Electric. Dat is best jammer, aangezien dat juist kenmerkend was voor de Nederlandse groep. Hoogstwaarschijnlijk heeft Mark Neill invloed uitgeoefend op de stijl van het nieuwe album: hij is ook producer van The Black Keys, waardoor de liedjes op het album wat meer als standaard rocknummers klinken. Daar niets mis mee en de nummers zijn nog steeds heel goed, maar het scherpe randje lijkt een beetje te missen.

DSC_0088 DSC_0094 DSC_0112 DSC_0121 DSC_0133 DSC_0140

4 reacties
  1. Femke zei:

    Tof! Ik heb dit album nog niet geluisterd, maar ik vond zelf het hiervoor-laatste (ha!) album van DeWolff niet echt goed, ik weet niet meer waarom, maar het beviel me niet. Ik luister nog wel vaak naar hun eerste albums :)!

    liefs,
    Femke

    • Ah ja, smaken verschillen natuurlijk! Ik vond het een-na-laatste album wel leuk. Ben benieuwd wat je dan van dit nieuwe album vindt!

Laat een reactie achter

