Recept: hartige quiche

Marlot en ik hadden honger en zouden samen gaan eten. We wilden eigenlijk een taart bakken en daarnaast nog een diner voorbereiden, maar we besloten om die twee te combineren. Wat daaruit komt? Een hartige quiche, met onder andere geitenkaas en honing! We kozen een aantal ingrediënten die we lekker vinden en probeerden eigenlijk op de gok het zelfbedachte recept uit. Tevredenheid alom: we hebben onze buiken zo rond gegeten, dat we op het einde van de avond nog steeds misselijk waren.

Ik vind het leuk om af en toe een recept op mijn blog te plaatsen, zoals ook van deze quiche. De meeste avonden eet ik gewoon een heel simpele pasta of iets dergelijks, waarbij ik het echt niet nodig vind om foto’s te maken van het gerecht en er vervolgens een recept bij te schrijven. Verwacht dan ook niet dat dit vaak zal voorkomen. Soms kook ik echter ineens iets luxer en heb ik zin om mijn camera tevoorschijn te halen. Alle foto’s die ik van de quiche gemaakt heb, zijn hier te bekijken.

DSC_0556

Dit is de quiche geworden! Zoals je kunt zien hadden we een enorme schaal vol, het was eigenlijk veel te veel voor twee personen. We hebben niet alles opgekregen en zaten alsnog propvol. Ik denk dat het onderstaande recept zeker voor drie en misschien zelfs voor vier personen is.

DSC_0520

Voor de quiche heb je (ongeveer) nodig:
-2 eieren
-125 ml slagroom
-bladerdeeg
-een klein bakje cherry tomaatjes
-een half potje zongedroogde tomaatjes
-een half bakje champignons
-1 courgette
-1 ui
-200 gram spekreepjes
-125 gram geitenkaas
-honing (hoeveelheid: naar eigen invulling)
-knoflook (hoeveelheid: naar eigen invulling)
-geraspte kaas (hoeveelheid: naar eigen invulling)

DSC_0529 DSC_0540

Allereerst fruit je de ui in de pan. Wij hebben ervoor gekozen om ook de andere groenten en de spekreepjes even kort voor te bakken in de pan, maar dit is denk ik niet per se nodig. Het bladerdeeg verspreid je intussen over de bodem en zijkanten van de ovenschaal. Dit moet, voordat je de rest van het mengsel erbij gooit, even opgewarmd worden in de oven. Op deze manier wordt het bladerdeeg alvast een klein beetje krokant en voorkom je dat je een slap laagje deeg in je ovenschotel creëert. Zet het bladerdeeg dus even vijf minuten in de oven, die je eerst laat voorverwarmen tot 180 graden.

In een bak klop je de eieren op, waarna je de slagroom eraan toevoegt. Hierna gooi je het (eventueel deels voorgebakken) mengsel erbij en roer je alles goed door elkaar heen. Let op: hierbij voeg je alle bovenstaande ingrediënten toe, behalve de honing. Wij waren bang dat honing er niet lekkerder van zou worden wanneer het in de oven zou staan, dus besloten om het pas over ons eten heen te gooien wanneer het op ons bord zou liggen. De geraspte kaas strooi je met een laag over het geheel heen. Aangezien Marlot en ik nogal kaasliefhebbers zijn, was de kaaslaag bij ons behoorlijk groot. Dat zal echter natuurlijk niet iedereen even lekker vinden, vanwaar ik ‘hoeveelheid: naar eigen invulling’ vermeld heb hierboven. Vervolgens haal je de ovenschaal met het bladerdeeg dat aan het voorverwarmen is uit de oven en gooi je het mengsel erbij.

DSC_0551

De schotel moet ongeveer 45 minuten in de oven staan. Hou ‘m af en toe even in de gaten, maar haal ‘m er niet te vroeg uit. Zeker wanneer je de groente niet van tevoren bakt in een koekenpan, zal het gerecht deze tijd nodig hebben om gaar te worden.

PS: misschien kregen we de quiche niet op, omdat we daarvoor al wat kroepoek gesnoept hadden. We liepen langs de kroepoek in de supermarkt en dachten op dat moment dat we dat echt moesten hebben, omdat we honger hadden. Dat was misschien toch niet zo’n goed idee geweest…

1 reactie

Laat een reactie achter

