‘Photoception’

Een tijdje geleden hield Nikki Beulen een fotoshoot met de band Southern Sunrise. Ik was erbij die dag, gewoon om eens te kijken hoe zoiets nu in zijn werk gaat. Ook had ik mijn camera mee en maakte wat foto’s van de shoot. Zoals Arjan, gitarist van de band, het noemde: photoception! Nikki maakte foto’s met een analoge camera, waardoor het natuurlijk even duurde voordat de plaatjes ontwikkeld waren. Een aantal foto’s zijn te vinden op de Facebook-pagina van Southern Sunrise. De foto’s die ik geschoten heb, kun je hier zien. Tevens zette ik Southern Sunrise al eerder op de plaat, waarover ik bijvoorbeeld hier en hier schreef.

De foto’s werden gemaakt in Utrecht, aangezien het een stad is die genoeg mooie plekjes heeft om een rolletje vol te kunnen schieten. Het was begin mei, we hadden geluk met het weer. Echt zonnig was het niet, maar af en toe braken er een paar stralen door. De bloemen deden in ieder geval goed hun best en waren zeer fotogeniek. De bandleden van Southern Sunrise overigens ook. Lippenstift op, overhemden in de broek en glimlachen maar. Glimlachen deden ze overigens alleen naar Nikki’s camera, wat dan ook de bedoeling was. Ik vond het gewoon leuk om de gehele sessie vast te leggen als ‘outsider‘. Wat overigens wel jammer is, is dat de drummer besloten heeft om de band te verlaten. Daardoor kunnen niet alle foto’s gebruikt worden door de band. Toch heb ik besloten om ze hier te plaatsen, omdat ik het mooie foto’s vind.

14113121466_03084bf2fd_o 14132978531_360d54e35d_o14156377123_39bb464a6c_o13949692208_7f64bdb491_o

De techniek die Nikki gebruikt heeft voor het maken van de foto’s vind ik heel gaaf. Ze maakte steeds meerdere analoge foto’s van één bepaalde setting en heeft de foto’s vervolgens over elkaar heen geplakt. Ik had nog nooit aan zoiets gedacht. Ik weet overigens ook niet of dat goed mogelijk is met digitale foto’s, maar analoge plaatjes zijn er meer dan geschikt voor. Door vervolgens al deze foto’s over elkaar heen te plakken, wordt er een soort blurry achtergrond gecreëerd, terwijl de personen op de foto wel gewoon netjes naast elkaar staan. Foto’s van de omgeving doen het overigens ook goed, omdat ze een sfeerimpressie geven.

Het lijkt me ontzettend leuk om zelf een keer een fotoshoot te houden. Of ik dat met een analoge of digitale camera zal gaan doen, weet ik nog niet helemaal zeker. Analoog zorgt voor heel mooie resultaten, maar daar ben ik wat minder ervaren mee. Ik schiet wel al jaren analoge plaatjes, maar dat is meer op feestjes en begon in eerste instantie met wegwerpcamera’s – de simpelste camera’s die er zijn. Wel heb ik een keer een analoge spiegelreflexcamera van iemand mogen lenen, dus ik weet er wel iets vanaf. Ik ben in ieder geval sowieso van plan om nog een luxe analoge camera aan te schaffen, dus misschien moet ik daar met dit idee in mijn achterhoofd maar gewoon voor gaan!

Laat een reactie achter

