Een middagje met de jongens van Karabijn

Karabijn. Het opzoeken van het woord op het wereldwijde web eindigt in de definitie ‘geweer met korte een loop’. Toch is dat tot voor kort niet langer de enige betekenis van het woord. Karabijn is een pas opgestart bedrijfje, dat zich momenteel voornamelijk bezighoudt met meubelmaken. Ik hield een interview met ze – tevens mijn allereerste bloginterview ooit! Wat kenmerkend is voor het bedrijf? Geen massaproductie, maar het steken van liefde en duurzaamheid in een product. Bij grote bouwmarkten zal Karabijn niet zomaar iets inslaan, liever wordt er gekozen voor her te gebruiken materialen.

Meer dan een maand geleden heb ik bij De Koekfabriek in Utrecht een kaartje opgehangen met de link naar mijn blog erop. Nooit verwacht dat ik een reactie zou krijgen, maar toen was er plotseling een mail van Karabijn. Of ik een interview met ze zou willen houden. Maar natuurlijk! Wat leuk dat het balletje van de bekendheid van mijn blog op deze manier een beetje is gaan rollen. Of het echt een interview genoemd kan worden, is twijfelachtig. Ik had geen blaadje met vragen in mijn hand en ook geen opnameapparaatje bij me. Daarnaast vertelden de drie mannen al veel uit zichzelf, dus was het niet continu zo’n vraag-antwoord-vraag-antwoord gesprek. Ook zijn ze heel grappig, wat het meer deed lijken op een soort meeting met vrienden. Wanneer we het hadden over mislukkingen, kwam er een uitspraak uit als “[…] een gehandicapte aap die een asbak maakt.” Eén van de vele random uitspraken. We hadden afgesproken bij café Voortuin in Utrecht. Even tussendoor: ze serveren daar rabarberlimonade, super lekker. Het was een heel gezellige middag. We hebben zelfs nog een rondje met de auto gereden, omdat er een zelfgemaakte bank opgehaald moest worden. De bank werd bij de Voortuin op het terras neergezet, tussen de vele andere meubels die ze voor deze zaak gemaakt hebben. Mocht je er ooit eens langskomen, let dan op de tafels en banken met het labeltje van Karabijn!

Karabijn is opgericht door Jordy, Soufiane en Vincent. De drie kennen elkaar al heel wat jaren, omdat ze dezelfde opleiding gevolgd hebben. Niet altijd zijn ze als goede vrienden door het leven gegaan. Ze zijn elkaar een tijd uit het oog verloren, maar kwamen later weer bijeen toen ze merkten dat ze eenzelfde passie delen: werken met hun handen. Buiten dat om, zijn de jongens eigenlijk heel verschillend. De één werkt naast Karabijn fulltime, de ander heeft een parttime baan en de derde is pas gestopt met een opleiding. Ook qua houding zijn ze anders. Zo zijn ze niet allemaal even stipt en hebben ze niet precies hetzelfde toekomstbeeld over Karabijn. De uitspraak tegenpolen trekken elkaar aan, lijkt te gelden. Het zijn totaal verschillende levensfasen waarin ze zich bevinden, maar toch lijkt Karabijn te werken. Beter nog: het is een ijzersterk concept. Jammer dat ‘houtsterk’ niet bestaat, dat zou mooie beeldspraak zijn. Karabijn werkt ook met metaal, maar hout vormt toch echt de rode draad.

image
image_6

Hout en metaal zijn echter niet de enige materialen die leiden tot ideeën. Waar Karabijn precies naartoe wil gaan, is nog niet helemaal duidelijk. De mannen hebben niet echt één duidelijk concept voor ogen. Brainstormen gebeurt continu. Tijdens het gesprek praatten ze soms over ideeën alsof ik er helemaal niet bijzit en ook in de auto waren ze alert: elk mooi stukje langs de weg gedumpt hout vormde een gespreksonderwerp. Niet alleen de meubels zijn leuk, er zijn nog veel meer dingen. Zo begonnen ze zelf over het organiseren van een etentje waarbij iedereen zelf iets meeneemt en stelde ik voor hoe het zal zijn als ze met zijn drieën aan een schuur bouwen. Zoals in een voorstellingsmail omschreven werd: “Kortom, een multidisciplinair samenhangsel gespitst op de voorliefde voor muziek (we spelen alledrie gitaar), goed eten en mooie dingen maken. Dat kan reiken van etentjes organiseren, tot optreden, muurschilderingen maken en natuurlijk onze kunde met metaal en hout. Maar op dit moment zijn we vooral bezig met ‘klein’meubelstukken.” Jordy vertelde me dan ook dat Karabijn tevens staat voor een soort haak waar je meerdere dingen aan kunt hangen. Dat klinkt wel iets leuker dan een geweer met een korte loop. De naam is bedacht op een dronken avond in de Voortuin, wat hun stamkroeg/hangplek is. Karabijn mag blij zijn met de Voortuin: het is een fijn plekje en inmiddels lijken de heren vrienden te zijn geworden met het personeel. Het barmeisje kwam even bij ons zitten om de gezellige sfeer nog wat aan te sterken en later gaf ze haar trots weer toen de nieuwe bank gebracht werd.

De auto van de broer van Soufiane werd opgehaald om ons te vervoeren naar de werkplaats van Karabijn. Die bestaat uit een deel van een pand in het zuiden van Utrecht. Alle vertrekken in het gebouw worden gehuurd door kunstenaars, wat zorgt voor de nodige creativiteit. Zo zag alleen de buitenkant er al artistiek uit. Zoals dat meestal zo is in een ruimte waar hout bewerkt wordt, rook het er heerlijk. De kamer is niet erg groot, maar toch zijn er al behoorlijk wat voorwerpen gemaakt. Ik kreeg uitleg over allerlei apparaten en deed mijn best om er iets van te begrijpen. Sommige dingen wist ik een beetje, aangezien ik op de middelbare school techniek en beeldende vorming gevolgd heb. Beeldende vorming was mijn lievelingsvak, dus mijn handen begonnen een beetje te jeuken. Wat moet het leuk zijn om zo in de weer te zijn met hout en andere materialen. Hopelijk gaat Karabijn zo goed lopen dat de jongens ervan kunnen gaan leven, zoals ze dat zelf ook wensen. Alles lijkt op rolletjes te lopen: in de paar maanden dat het bedrijf bestaat, zijn er al behoorlijk wat grootse dingen gebeurd. Ik ga in ieder geval sparen om een meubelstuk bij ze te kunnen kopen.

image_2 image_4 image_8

NB: helaas had ik geen camera bij me, dus de foto’s zijn niet echt van de hoogste kwaliteit. Best jammer ja.

1 reactie

Laat een reactie achter

