The Island of Freedom

Tien dagen radiostilte (en dus ook geen Mijn Week In Foto’s – die morgen ook niet zal verschijnen, tenzij ik ineens nog heel veel foto’s ga maken). Gelukkig met een goede reden: ik was naar Sziget festival in Boedapest, Hongarije – zonder smartphone. O h m i j n g o d, wat heb ik genoten. Een week vol muziek, fijne mensen en een ultiem vakantiegevoel. Vorige week zondag vertrok ik en vanochtend vroeg kwam ik weer thuis. Ik heb nu al heimwee en zie steeds fijne beelden, die nu helaas herinneringen geworden zijn, voorbij flitsen in mijn hoofd.

Ik had verwacht dat ik wel een duidelijk oordeel zou hebben over of ik liever Sziget (waarvan afgelopen week mijn ontmaagding plaatsvond) of Lowlands (waar ik vijf keer geweest ben) heb, wanneer ik thuis zou komen. Dat vind ik echter heel moeilijk om te zeggen. Ik ben er wel achter gekomen dat Sziget meer voelt als een echte vakantie: in een ander land, waar je toch wat rustiger aandoet aangezien je er langer dan een paar dagen blijft. Op Lowlands was het immer drie à vier dagen losgaan met maar een paar uur slaap per nacht. Op Sziget had ik dat nooit volgehouden. Daarom heb ik wel wat meer uit de middagen gehaald: vaker rondgelopen in plaats van op de camping blijven hangen tot het avondprogramma begon – afgezonderd van een paar dagen waarop dat wel gebeurde. Niet dat ik voor twaalf uur ’s nachts in bed (correctie: een veel te dun matje met mini-kussentje) lag hoor, dat is dan ook wel weer het andere uiterste. Toch tikte ik wel iedere nacht zo’n zes uur slaap aan.

Er zijn zoveel dingen gebeurd, er kwamen zoveel emoties op me af, er waren zoveel mooie momenten. Ik heb de aftermovie van het festival van vorig jaar hieronder geplaatst – jammer dat die van dit jaar nu nog niet online staat (ok, dat zou natuurlijk ook onmogelijk zijn binnen één dag). Het filmpje legt mijn gevoel misschien het beste uit. Toen ik het voor de eerste keer bekeek – ruim voordat ik naar het festival toeging – dacht ik dat het zo’n bestandje met perfecte beelden was, die niet echt gebaseerd zijn op de realiteit. Niets is minder waar: het brengt het echte gevoel van het festival over. Zoveel sfeer (kijk nou eens naar die leuke lampjes vanaf 4:37 – die hingen over het hele terrein), zoveel vrolijkheid (dansende, juichende, feestende, dronken mensen). Ik ben alweer helemaal aan het wegdromen als ik naar het filmpje kijk.


Omdat waarschijnlijk niemand zin heeft in een ellenlang verhaal over wat ik iedere dag gedaan heb, hieronder een simpele omschrijving van mijn Sziget in woorden:

Fijnste artiesten: Band of Skulls | Fink | Mount Kimbie | Queens of the Stone Age | Dva (tevens een van de weinige bandjes die ik daar pas heb leren kennen) | Triggerfinger

Leuk: Zon | Overal muziek | Overal lachende mensen | Ontelbaar veel dansjes doen | De enorm gezellige groep waarmee ik was | Zenuwachtig in de entreerij staan en de zogenoemde Sziget-brug al voor je zien | Al het eten wat je maar kunt bedenken: van fruit tot fastfood | Standaard halve liters bier | Gekleurde emmertjes met cocktail delen | Mensen kijken | Badhuis | Vuurwerk | Een warme slaapzak

Minder leuk: Regen | Uitglijden in de modder (misschien achteraf toch best grappig…) | Blaren onder mijn voeten | Een niet-zo waterdichte tent | Een enorm dun matje – veel te pijnlijk om op je zij te slapen | Dixies | Een avond ineens best ziek zijn | De veel te lange busreis naar en van Sziget

Mijn analoge foto’s volgen overigens later, die moet ik eerst nog laten ontwikkelen. Ik heb twee rolletjes volgeschoten en het wordt dolle pret om ze straks allemaal te kunnen bekijken! De digitale camera is helaas kwijtgeraakt – tenzij die ineens nog teruggevonden wordt in een van onze tassen.

2 reacties

Laat een reactie achter

