Southern Sunrise | Feels Like Home

Zoals ik hier al aangekondigd had, zou ik een stukje schrijven over de nieuwe EP van Southern Sunrise (de band waarin Remco toetsenist is): Feels Like Home. Morgen is een spannende dag voor de bandleden, dan wordt de plaat namelijk uitgebracht! Ik heb het geluk gehad dat ik alle liedjes al heb mogen horen.

Ik heb voor Muzify al eerder een artikel geschreven over de EP, maar wilde dat pas op mijn blog publiceren wanneer het mini-album bijna uit zou komen. Vandaag is daar natuurlijk de perfecte dag voor! Hieronder kun je een deel van het artikel lezen, de rest (onder andere een wat uitgebreidere omschrijving van de liedjes) is hier te vinden: Recensie: Southern Sunrise – Feels Like Home EP.

Na de debuut-EP Brighton in 2013, komt Southern Sunrise nu met een tweede mini-album. Feels Like Home is de EP die Southern Sunrise aan het einde van deze maand zal uitbrengen, een titel die goed aansluit bij het gevoel dat de nummers overbrengen: warmte en knusheid. Daarnaast sluiten termen als vrolijkheid en feestelijkheid ook aan bij de plaat.

Net als op de vorige EP, bestaat ook Feels Like Home uit pop- en folkinvloeden. Southern Sunrise maakt muziek die ‘lekker gemakkelijk’ te luisteren is, in positieve zin. Aangezien dit soort muziek een breed publiek raakt, is de band hoogstwaarschijnlijk goed op weg om nog meer bekendheid op te doen, wat in de korte bestaanstijd al aardig goed gelukt is. Zo heeft de band inmiddels ondertussen al in Paradiso en op Bruis Festival gestaan.

Southern Sunrise is een band met een verhaal. Hoewel de band inmiddels in Nederland gevestigd is, is zangeres Shonagh Macleod afkomstig uit Groot-Brittannië. Zij en gitarist Arjan Pieters hebben elkaar ontmoet op een wild feestje toen Pieters over de zee studeerde. Toen hij voor zijn studie Singer-Songwriting een opdracht met een zangeres uit moest voeren, was het toen nog naamloze kindje Southern Sunrise geboren.

[…]

Feels Like Home is opgenomen in de Electrosaurus Southern Sound Studio, die opgericht is door Pablo van de Poel, bekend van onder andere DeWolff. Bijzonder aan de manier van recorden in deze studio, is dat het op analoge wijze gebeurt. Alles wordt opgenomen op tape, wat betekent dat er nauwelijks geknipt en geplakt kan worden in de bestanden. Dat zorgt natuurlijk voor extra spanning bij de band, omdat alles er in één keer goed op moet staan. Op het moment dat er iets fout gaat, moet het gehele nummer opnieuw opgenomen worden. Het resultaat van analoog opnemen? Een puur en origineel geluid, waarbij niet bijvoorbeeld ieder herhalend refrein simpelweg een kopie is van het voorgaande refrein.

Southern Sunrise zet met Feels Like Home een sterke nieuwe EP neer. Het geluid is overeenkomstig met EP Brighton uit 2013, maar toch lijkt de sound wat serieuzer. Dat komt onder andere door de professionele studio-opname. Jammer is dat er slechts vier nummers op de EP staan, waarvan er drie nieuw zijn en één, Elspeth, al eerder werd uitgebracht als single. Met een beetje geluk besluit Southern Sunrise volgend jaar een geheel album op de plank te zetten.

Wil je meer lezen over Southern Sunrise? Ik schrijf wel vaker over de band, aangezien ik wel eens meega naar concerten en natuurlijk veel verhalen hoor van Remco. Ook wordt mijn naam genoemd in het dankwoord op Feels Like Home, waar ik me heel vereerd over voel. Klik hier om meer te weten te komen over de band en foto’s te bekijken die ik gemaakt heb tijdens concerten (ook te bewonderen op mijn Flickr pagina).

Laat een reactie achter

